Jak uplatnit pravidlo 10/90 v personalistice?

Co nám toto pravidlo říká a jak je uplatnit při výběru vhodného uchazeče? Pravidlo 10/90 obecně říká, že prvních 10 % času strávených přemýšlením a plánováním určité činnosti, nám ušetří až 90 % času a úsilí, které potřebujeme, abychom učinili rozhodnutí, které povede k dlouhodobě žádoucímu výsledku.

Soustředění a mysl je mocný nástroj, a proto si před vlastním hledáním zaměstnance, vyhraďte dostatek času, abyste si vše dostatečně promysleli a věděli co ,,chcete“. Čím více času strávíte přemýšlením, tím lepšího člověka nakonec vyberete a ušetříte čas i peníze, které plynou z toho, že máte nesprávnou osobu na nesprávném místě.

Co to znamená v praxi? Mít naprosto jasno! Jasno v tom, jakého uchazeče na jakou pozici hledám.

  1. Promyslete si, co přesně má práce, pro niž hledáte člověka vytvářet. Zaměřte se nejprve na výsledek, než na činnosti, které k nim vedou. Zformulujte si výstupy tak, aby byly jasné a měřitelné.
  2. Dále si představte mzdu, kterou budete vyplácet, jako cenu za určité množství výsledku v jisté kvalitě, jako byste nakupovali na trhu. Jakou cenu tento výsledek má? Jak poznáte, že za své peníze dostáváte to, co chcete?
  3. A v neposlední řadě si definujte popis práce, a to nejlépe ve třech částech. První část tvoří očekávaný výsledek – čeho má pracovník na dané pozici dosahovat? Druhou část tvoří dovednosti, které pracovníka k těmto výsledkům dovedou – co musí pracovník umět, aby dosahoval očekávaných výsledků? A třetí důležitou částí je osobní charakteristika ideálního pracovníka na danou pozici – jaký má být, aby pozici reprezentoval a také jak zapne se svojí povahou do stávajícího kolektivu?

Myslete na papíře. Popište typický pracovní den a typický pracovní týden, od rána do večera. Co přesně od člověka na dané pozici očekáváte – den po dni, týden po týdnu. Čím jednodušeji dokážete vše stanovit, tím snadněji určíte toho nejlepšího uchazeče.

V příštím článku již přistoupíme k prvním praktickým krokům. Zajímá vás, jaké metody a techniky vám dále přineseme? Dejte nám vědět a o zveřejnění dalšího článku vás budeme rádi informovat. Ano, informujte mě.

Komentáře