Napište novou kapitolu svého pracovního života, aneb Je vhodné uvádět v inzerátech výši platu?

Hledáte si nové zaměstnání nebo prostě chcete změnit to stávající? Čtete kvůli tomu pozorně inzeráty? A proto se vám občas zdá, že některé inzeráty se objevují pořád dokola? A zajímalo by vás, proč některé firmy mají problém zveřejnit nabízenou mzdu? Čtěte dál a dozvíte se to.

Z inzerátu práce vyčte uchazeč o zaměstnání téměř vše o tom, čeho se bude jeho zaměstnání týkat, kde práci bude vykonávat, jaké požadavky na pracovní místo zaměstnavatel očekává. V uvedeném inzerátu se však běžně vynechává jedna z nejpodstatnějších informací, a to, jak bude uchazeč za práci ohodnocen. V dnešní době je to ale docela běžná práce. Z pozice uchazeče je dost nepříjemné jít na pracovní pohovor, aniž by tušil, v jaké platové realitě se firma pohybuje. Firmy ale samozřejmě musí mít jasno, kolik bude potenciální zaměstnanec za odvedenou pozici brát.

Statistiky nedávného průzkumu ukázaly, že většina uchazečů o zaměstnání si myslí, že nedílnou součástí inzerované pracovní nabídky je i výše platu. Ostatní uchazeči tvrdí, že by se měl uvádět alespoň konkrétní interval nebo, že výše platu je individuální záležitost a v inzerci být nemá.

Z jakého důvodu ale firmy mzdu neuvádí?

Protože se stále jedná o běžný standard a mzdy se v rámci firmy drží tzv. „pod pokličkou“. V určitých typech firem tudíž nemáte ani nejbližší tušení, kolik berou vaši kolegové. Mzda nemusí být uvedena například i proto, že ohodnocení, které bude potenciální zaměstnanec dostávat, je vyšší, než to, které dostávají zaměstnanci na té samé pozici v současnosti. Firma se pochopitelně obává určité vzpoury ze strany stávajících zaměstnanců, proto mzdu v inzerátu raději neuvede. Dále můžeme příčinu hledat i ve vyjednávání o platu. Personalisté jednoduše nabídnou nižší plat, než by uchazeč mohl dostat a smlouvají. Ačkoliv mzdu v inzerátu odtajňuje stále více společností, pořád to ještě není standardem u všech – ani ne u poloviny. Každopádně neuvedením platu dává firma novému uchazeči najevo, že u pracovní pozice řadí mezi nejdůležitější zkušenosti a znalosti a o mzdě se dá tedy diskutovat.

Nejčastěji zaměstnavatelé uvádějí mzdu u brigád, dále u výpomocí či administrativních pozic. Pracovní agentury uvádějí výši platu častěji nebo alespoň uvádějí možné rozpětí, zatímco zaměstnavatelé inzerující přímo uvádějí platy spíše výjimečně a mzdové nároky řeší až při osobních pohovorech.

Přečetli jste si článek a došli jste k závěru, že mzda/plat je nedílnou součástí inzerátu? Nebo patříte mezi ty, kteří tvrdí, že výše platu je individuální záležitost a v inzerci být nemá? Budeme rádi, jakmile se s námi podělíte o váš názor.

Komentáře