Zaměstnavatelské benefity aneb jak si udržet zaměstnance

Pracovní benefity obecně se stávají v poslední době čím dál více skloňovaným tématem. Již dávno neplatí, že zaměstnance motivuje pouze výše mzdy. Firemní benefity jsou často používaným nástrojem při náboru nových zaměstnanců a zaměstnavatelé si ve srovnání s minulostí mnohem více uvědomují, jak moc je důležité nabízet lidem jako motivační prvek právě dostatečnou nabídku různých benefitů.

Preference zaměstnanců se mění

Před několika lety si zaměstnanci cenili příležitosti k dalšímu vzdělávání, oproti předchozím rokům dochází ke změně preferencí a v současné době zaměstnanci preferují možnosti delší dovolené, ale také flexibilitu práce. Zaměstnanci velmi oceňují, pokud jim jejich zaměstnavatel umožní využívat pružnou pracovní dobu nebo možnost práce z domova, tzv. „home office“.

Nejčastější benefity

Zatímco před lety patřily mobilní telefon a notebook mezi nejoblíbenější zaměstnanecké benefity, dnes jsou považovány spíše za samozřejmost.

Nabídka firemních benefitů je však poměrně široká a výrazně se nemění. Začíná od klasických papírových stravenek přes občerstvení na pracovišti či týden dovolené navíc až po služební automobil. Do popředí se však v poslední době dostávají tzv. volnočasové zaměstnanecké benefity, jejichž možnost využití je definována v zákoně o daních z příjmů v §6, odst. 9, písm. d).

Co se týče žebříčku nejvíce nabízených benefitů, už druhým rokem v první pětce chybí jazykové kurzy a odborné vzdělávání. V TOP 10 nejrozšířenějších benefitů však zůstává příležitost k dalšímu vzdělávání. Firmy však nabídku benefitů zužují a to nejčastěji na úkor jazykových benefitů a 13. platů.

Co odvětví, to jiné benefity

Poskytované benefity se také liší dle jednotlivých pracovních odvětví. V oblasti financí a účetnictví zaměstnavatelé nejčastěji poskytují 5 týdnů dovolené, stravenky, pružnou pracovní dobu. Oproti tomu v rámci obchodních a marketingových pozic patří mezi nejrozšířenější notebook, mobilní telefon k soukromým účelům, 5 týdnů dovolené a pružná pracovní doba.

V IT sektoru dostávají zaměstnanci od svých zaměstnavatelů především možnost pružné pracovní doby, 5 týdnů dovolené, stravenky, notebook a občerstvení na pracovišti.

Motivují vás nějak vaši zaměstnavatelé? Dostáváte od nich různé benefity a využíváte je naplno? Které benefity byste zařadily mezi samozřejmost pro všechny zaměstnance a naopak, které jen pro ty na vyšších pozicích? Napište nám a podělte se o to, co „navíc“ máte od svých zaměstnavatelů.

Komentáře